Self(up)bringing: SEE/SAW

Výstava vychází ze společného kurátorského konceptu Srbska Self(up)bringing. SEE/SAW (houpačka) zkoumá stavbu komunity a společnosti skrz tvorbu jedince a jeho samého.

Houpačka je prvek dětských hřišť a funguje díky spolupráci nejméně dvou lidí v silném vztahu vzájemné závislosti a protiváhy, z čehož vzniká pohyb. Jako slovní hříčka je anglický výraz pro houpačku seesaw složen z přítomného času (see) a minulého času (saw) slovesa vidět, a tím odkazuje na střetávání různých zkušeností, které ovlivňují proces vlastní tvorby (vzestupu) osobnosti (self(up)bringing) a otevírají otázky „Kdo jsem?“, „Kdo jsem byl?“, „Proč se pořád měním?“ a „Jak se mění svět kolem mě?“.

Každá část našeho bytí i našeho prostředí je předmětem neustálé změny. Nepřetržitá změna nás konfrontuje s minulostí, kterou jsme opustili, i s budoucností, která přichází. V zrcadlících se objektech okolního prostředí, kterými mohou být i naše oči, dojdeme k poznání, že dětská podoba zůstává pouhou vzpomínkou. Často na všechno, co nás zformovalo, zapomeneme, ale při setkání s důvěrně známými věcmi je možné si zpětně vzpomínky vyvolat.

Hra jako prvek výzkumu byla v mnoha uměleckých oborech dlouho nespravedlivě vykazována z tvůrčího procesu. Tento jev se může intuici příčit, pokud uvážíme, že většina dnešního umění je čistě intelektuální tvorba. V každém výzkumu, tedy i intelektuálním, je hra nenahraditelným východiskem pro objevování. Ve všech profesích, a v umění obzvlášť, vznikají nejlepší výsledky z úplné rezignace na práci tak, že hranice mezi „vážnou“ prací a dětskou hravostí je naprosto smazána. Práce a hra se stávají jedním a tím samým.

Země/Region Srbsko

Prezentující organizace Museum of Applied Arts, Belgrade; Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad; SCEN – Centre for Scene Design, Architecture and Technology (OISTAT Centre for Serbia); Programme Council: Ljiljana Miletić Abramović, Tatjana Dadić Dinulović, Slobodan Danko Selinkić, Milica Cukić and Dobrivoje Milijanović; Comissioners: Ljiljana Miletić Abramović and Tatjana Dadić Dinulović

Kurátor Romana Bošković Živanović

Kurátorský tým Deneš Debrei, Milena Kordić, Zora Mojsilović Popović, Andrija Pavlović, Mirko Stojković

Umělci Lara Bunčić, Nikola Isaković, Maja Ivanović, Bojan Kaurin, Jovana Matić, Đorđe Nešović, Ema Pavlović, Lara Popović, Filip Šćekić, Katarina Šijačić, Marija Šumarac, Aleksandra Vučković

Tým Project Manager – Aleksandra Pešterac; Assistant Project Manager – Bojana Nikolić; Production Manager – Andrija Dinulović; Mentoring Team – Selena Orb (alias Darinka Mihajlović), Draško Adžić, Dragana Vilotić; Exhibition Consultant – Pavle Dinulović; Production Team – Aleksandra Lozanović (Executive Production), Janko Dimitrijević, Neda Šorak Krndija, Anđa Brstina; Technical Production Team – Serbian National Theatre, Novi Sad; Vladimir Savić (Technical Production Manager), Igor Ljubić, Milena Grošin, Nađa Vukorep; Technical Production Supervisor – Vladimir Ilić; Technical Elaboration – Vladimir Savić, Igor Ljubić, Milena Grošin, Nađa Vukorep; Serbian Catalogue Graphic Design & Pre-press – Mia David; Serbian Catalogue Production – Bojana Nikolić; Photo Team – Nemanja Knežević (Manager), Ivanino DeVillano Đukić, Staša Vučetić

Partneři Supported by Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia

foto Ivanino Da Villano Đukić